Przejdź do menu Przejdź do treści

Wpływ lekcji filozofii na uczniów z brytyjskich szkół

Dość często wskazuje się na korzyści studiowania filozofii sugerujące, że absolwenci tego kierunku dobrze radzą sobie na rynku pracy. Wbrew obiegowej opinii nie są przez wybór tego kierunku skazani na bezrobocie. Wartość studiowania filozofii nie ogranicza się jednak wyłącznie do perspektyw zawodowych.

Według badania, przeprowadzonego w 2015 wśród 9 i 10 latków w Anglii, filozofia korzystnie wpływa na umiejętności ucznia. Dzieci które raz w tygodniu uczestniczyły w zajęciach z filozofii, wyraźnie poprawiły swoje umiejętności matematyczne, poprawiła się także ich umiejętność czytania.

W publikacji na temat badania wskazano, że około 3000 uczniów na lekcjach filozofii dyskutowało na temat prawdy, sprawiedliwości, przyjaźni. Praktykowali refleksję i sztukę zadawania pytań.

Nauczyciele z szkół objętych badaniem zwrócili uwagę nie tylko na poprawę umiejętności matematycznych i czytania. Dzieci stały się bardziej pewne siebie, zauważono także korzystny wpływ na umiejętność słuchania innych. Zwrócono także uwagę, że dzięki zajęciom uczniowie zdobyli większą swobodę w zadawaniu pytań, poprawiła się także ich dociekliwość i zdolność krytycznego myślenia.

Ponad 3000 dzieci w 48 szkołach w całej Anglii uczestniczyło w cotygodniowych dyskusjach na temat takich pojęć, jak prawda, sprawiedliwość, przyjaźń i wiedza, z czasem przeznaczonym na cichą refleksję, zadawanie pytań, przekazywanie pytań oraz wzajemne budowanie własnych myśli i pomysłów. Zasadność wniosków wysuwanych w przeprowadzonym badaniu umacnia fakt, że poprawę wyników dzieci uczących się filozofii porównano z wynikami dzieci z grupy kontrolnej, które nie uczestniczyły w takich zajęciach. Wykazano, że wyniki dzieci uczących się filozofii przewyższały wyniki dzieci z grupy kontrolnej, także na długo po zakończeniu programu.

Raport z brytyjskich badań:

https://educationendowmentfoundation.org.uk/public/files/Projects/Evaluation_Reports/EEF_Project_Report_PhilosophyForChildren.pdf

 

Ważna informacja!

Aktualności