Publikacje
Raporty poświęcone psychospołecznym skutkom pandemii COVID-19
- Krakowscy studenci w sytuacji zagrożenia pandemią koronawirusa
- Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19
- Trauma koronawirusa wśród krakowian
- Studenci UP, II fala badań
- Raport – zdalne nauczanie z perspektywy studentów i wykładowców
- Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19 wśród polskiej i ukraińskiej młodzieży
- Remote education and its effects on peripheral areas -summary of Polish research findings in the project „Preventing post-COVID Social Exclusion Together”
Monografie
- Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie, CeDeWu. Warszawa 2021, s. 198.
- Krakowscy licealiści w drodze do dorosłości, ,,Impuls”, Kraków 2020, s. 180.
- Strategie życiowe młodzieży na pograniczu polsko-ukraińskim, Wydawnictwo ,,Nomos”, Kraków 2017, s. 449.
- Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia (współautor Marian Niezgoda), Wydawnictwo UJ, Kraków 2010, s. 182.
- Aspiracje życiowe młodzieży Pogranicza, ,,Impuls”, Kraków 2009(drugie wydanie 2010, trzecie wydanie 2011),s. 186.
- Trauma wielkiej zmiany na Podkarpaciu, ,,Nomos”, Kraków 2008, s. 332.
- Młodzież Podkarpacia w III Rzeczypospolitej, ,,Nomos”, Kraków 2005, s. 264.
Redakcje
- Polska i Ukraina w procesie przemian społeczno-politycznych. Elipsa, Warszawa 2021, s. 294. (współredakcja z R. Marzęcki, M. Kamionka).
- Молодіжна політика: проблеми та перспективи. Дрогобич–Rzeszów 2016, s. 280. (współredakcja z Світлана Щудло).
- Молодіжна політика: проблеми та перспективи. Дрогобич–Rzeszów 2015, s. 272. (współredakcja z Світлана Щудло).
- Czy stracone pokolenie? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014, s. 164. (współredakcja z H. Kotarski).
- Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014, s. 285. (współredakcja z M.Niezgoda, S. Solecki).
- Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobych- Przemyśl 2014, s. 480. (współredakcja z Світлана Щудло).
- Wybory samorządowe w małej gminie, Mitel, Tyczyn 2006, s. 208. (współredakcja z M. Niezgodą, A. Marcinkowskim, T. Chrobakiem).
Artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach
- Zdalna edukacja i jej wpływ na szkolne osiągnięcia: badania przekrojowe w Polsce i na Ukrainie.Youth in Central and Eastern Europe. 9(13). https://doi.org/10.24917/ycee.9171.
- Kondycja uczniów powracających do szkół po zdalnej edukacji. Przypadek Polski i Ukrainy, Youth in Central and Eastern Europe, 8/12/2021, s. 34-42.
- Trauma COVID-19 w polskich metropoliach – przypadek Krakowa, Kultura i Edukacja, 3/2001, s. 24-49.
- Relationship between Mental Health, educational Burnout and Strategies for Coping with Stress among
Students. A Cross-Sectional Study of Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health/ https://doi.org/10.3390/ijerph182010827 (z Damian Liszka).
- Neurotic generation of Covid-19 in Eastern Europe, Front. Psychiatry | doi: 10.3389/fpsyt.2021.654590, (z Liudmyla Kryvachuk)
- Predictors of mental health after the first wave of the COVID-19 pandemic in Poland, Brain Sciences. 2021, 11(5), 544.
- The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Psychosocial Condition of Students in Poland and Ukraine, Pedagogika Społeczna, 4/2020. (z ).
- Factors influencing mental health among American youth in the time of the Covid-19 pandemic, Personality and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110711.
- Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich [w:] N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Scriptum, Kraków 2020, s. 71-95.
- Trauma postkomunizmu na Ukrainie, Studia Polityczne, 1/2021, s. 29-52.
- МОЛОДЬ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19:СТАН ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ТА РІВЕНЬ НЕЙРОТИЗМУ (z Liudmyla Kryvachuk)
- ІНТЕНЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ І ПОЛЬСЬКИХ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ КАРАНТИННИХ ЗАХОДІВ У ПЕРІОД ПАНДЕМCOVID-19: СОЦІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР (razem z Alla Stepanovna Lobanova & Yana Volodymyrivna Zoska)
- The Trauma Of The Coronavirus Pandemic Among Polish Students, Cambio. Rivista sulle trasformazioni sociali.
- Teoria efektów stratyfikacyjnych Raymonda Boudona i jej współczesne implementacje w badaniach edukacyjnych, Studia Edukacyjne, 58/2020, s.147-168.
- Adaptacja pokoleń społeczeństw postsowieckich do radykalnych zmian społecznych, Nowa Polityka Wschodnia, 2/2020, s. 9-36.
- Stosunek młodzieży do sąsiadów na pograniczach w Polsce, na Ukrainie i na Węgrzech, Politeja, 58/2019, s. 229-254.
- Trauma transformacji w Europie Środkowo-Wschodniej, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1/2019, s. 95-121.
- Strategie wchodzenia w dorosłość wiejskiej młodzieży w krajach azjatyckich,Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, 4/2018, s. 43-66.
- Różnicowanie się szans edukacyjnych i życiowych młodzieży casus peryferii [w:] K. Szafraniec (red.), Młodzi 2018 : cywilizacyjne wyzwania edukacyjne konieczności. A PROPOS Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak, Warszawa 2019, s. 105-115.
- Stosunek ukraińskich studentów studiujących w Polsce i na Ukrainie do Europeizacji [w:] M. Zielińska, D. Szaban, B. Trzop (red.), Transgraniczność w socjologicznej perspektywie. Europa podzielona wspólnota? LTN, Zielona Góra 2018, s. 389-409.
- Walka klas w społeczeństwie posttransformacyjnym na przykładzie zjawiska korepetycji w Polsce i na Ukrainie [w:] A. Gromkowska-Melosik i inni. Edukacja i społeczeństwo : dynamika socjopedagogicznych konstrukcji.Wydawnictwo UAM, Poznań 2018, s. 161-175.
- Przemiany pokoleniowe wśród wiejskiej młodzieży na Podkarpaciu, Studia z Obszarów Wiejskich, 50/2018, s. 123-139.
- Patriotyzm i nacjonalizm ukraińskich studentów studiujących w Polsce i na Ukrainie, Nowa Ukraina, 16/17/2018, s. 75-87. (z D. Izdebska-Długosz)
- Integracja ukraińskich studentów studiujących w Polsce, Studia Migracyjne-Przegląd Polonijny, 2/2018, s. 67–92.
- Wokół teorii młodzieży pogranicza wschodniego, Rocznik Lubuski, 44/2018, s. 55-69.
- Paradoksy reformy edukacji w świetle badań uczniów gimnazjów, Studia Sociologica, 10/2018, s. 116–134.
- Problemy z wchodzeniem w dorosłość ukraińskiej młodzieży [w:] Соціальна робота: становлення, перспективи, розвиток, Lviv 2018, c.52-62.
- Social aspects of transboundary education. Case study of Ukrainian students studying in the Subcarpathian region [w:]Contemporary Socio-Economic Issues of Polish-Ukrainian Cross-border Cooperation, Warsaw 2017,s. 249-268.
- ТУРИСТСЬКО-РЕКРЕАЦІЙНА СУБКУЛЬТУРА – ЯК СУЧАСНИЙ НОВИЙ ТРЕНД В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ( z Шандор Ф.Ф, Černá M.) Соціально-правовий захист населення в умовах воєнних конфліктів та терористичних загроз, За ред. І.В.Козубовської, Ф.Ф.Шандора, Ужгород 2017 c. 96-99.
- Nierówności edukacyjne jako problem społeczny w społeczeństwach posttransformacyjnych, Zeszyty Pracy Socjalnej, 2/2017.
- Efekt odwrócenia w edukacji w regionach peryferyjnych Polski i Ukrainy, Pedagogika Społeczne, 4/2017, s. 81-101.
- Korepetycje uczniów jako przykład praktyki w polu edukacyjnym – Polska, Ukraina, Węgry, Kwartalnik Pedagogiczny, 2/2017, s. 108-133.
- Pokolenie przegranych? Kondycja psychospołeczna młodzieży w Europie Środkowo-Wschodniej, Zeszyty Pracy Socjalnej, 2/2016, s. 77-90.
- Youth In The Situation Of Anomie In The East-Central Europe Borderlands, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2/2016, p. 11-26.
- Introduction, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2/2016, p. 7-10.
- A Sociological Picture of Youth in East – Central Europe – A Report of the Conference Titled The Lost Generation ? Youth and its Problems in the Beginning of the 21 st Century, Specificités, 2016, Vol. 9. pp. 181-184.
- Ku Europie – wartości życiowe i wartości ideologiczne ukraińskich studentów studiujących w Polsce, Edukacja Międzykulturowa, 2016/5, s.100-125.
- Czy istnieje człowiek pogranicza? Społeczny portret młodzieży na pograniczach w Europie Środkowo-Wschodniej, Pogranicze. Studia Społeczne, 2016, TOM XXVII część 2, s. 61-83.
- Private Lessons as an Instrument for Middle Class Status Struggle in Post-socialist Societies: Poland and Ukraine Case Studies, Economics and Sociology, 2016, Vol. 9, No 1, pp. 173-191.
- Polish youth in the light of sociological research, Актуальні проблеми філософії та соціологіi, 2015, Vol.8,pp. 40-44.
- Polish sociology of youth and its main fields of research, Visnyk of the Lviv University, Series Sociology,2015, Issue 9, pp. 209-2015.
- Потерянное ли поколение? Патриотизм, отношение к другим народам и оценка жизненных шансов обучающихся в Польше украинских студентов, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 1/2015, p.70-83.
- Podobni czy różni? Socjologiczny portret młodzieży pogranicza wschodniego i zachodniego, [w:] D. Szaban, J. Nyćkowiak, T. Kołodziej (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza i centra współczesnej Europy II. Różnorodność praktyk i teorii. Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2015, s. 339-365.
- Общество в состоянии кризиса. Отношение украинских студентов, которые учатся в Польше, к общественно-политическим изменениям в Украине,Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2/2014, p.12-26.
- Korepetycje jako obrona klas średnich przed deklasacją społeczną na przykładzie społeczności regionalnej Podkarpacia, Pedagogika Społeczna, 2/2015, s.111-129.
- Nierówności edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej na przykładzie Polski i Ukrainy, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja,1(69)/2015,s.109-122.
- Czas wolny jako wskaźnik stylów życia młodzieży pogranicza polsko-ukraińskiego, Przegląd Wschodnioeuropejski,6/2015, s.81-97.
- Zjawisko edukacji transgranicznej na przykładzie ukraińskich studentów na Podkarpaciu, [w:] С. Щудло, П. Длугош, Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobych -Rzeszów 2015,s.161-168.
- Plany życiowe ukraińskich studentów studiujących na Podkarpaciu, [w:] Освіта і життєвий світ особистості:європейський досвід і українські реалії” Чернівці 2015, c.242-252.
- Nowe nierówności edukacyjne na pograniczu polsko-ukraińskim,[ w:] M. Dębicki i J. Makaro (red.), Sąsiedztwa III RP-Ukraina. Zagadnienia społeczne. Wydawnictwo GAJT Wrocław 2015,s.122-136.
- System edukacji i studia wyższe w opinii młodzieży pogranicza polsko-ukraińskiego, [w:] E. Draus i P. Trefler (red.), Polska i Ukraina w dobie transformacji systemowej. Współpraca transgraniczna, innowacje, edukacja i rozwój społeczno-gospodarczy. Wydawnictwo PRO CARPATIA, 2014, s.142-161.
- Wybrane aspekty przemian podkarpackiej młodzieży, [w:] P. Długosz, H. Kotarski (red.), Czy stracone pokolenie ? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku, Wydawnictwo UR 2014, s.41-83.
- Educational Inequalites In The View Of Polish Sociology Of Education, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 1/2014, p.6-15.
- Młodzież pogranicza polsko-ukraińskiego wobec własnej przyszłości. Nowa Ukraina, 13/2013, s.77-83 (z S. Shchudlo).
- Pomiędzy konformizmem a wycofaniem. Analiza strategii wchodzenia w dorosłość młodzieży polskiej i ukraińskiej. Rocznik Lubuski, 40,cz2a/2014, s.121-137.
- Młoda generacja pogranicza wschodniego w latach 2007-2011, [w:] P.Długosz, M.Niezgoda, S.Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Kraków. Wydawnictwo UJ, s.239-253.
- Досуговые практики украинской молодежи как индикатор стилизации жизни. Youth World Politic,2013. №4, c.1-11.(z S. Shchudlo).
- Ресурс інституційноі довіри молоді в Украіні та Полші. Порівняльний аналіз. Релігіа та Соціум,1-2/2014, c.139-144.(z S. Shchudlo).
- Młodzież wiejska pogranicza polsko-ukraińskiego: potencjał czy bariera modernizacji? Wieś i Rolnictwo, 2/2014, s.123-145.
- Потерянное для приграничья поколение? Молодежь как фактор маргинализации периферии, [w:] С. Щудло, П. Длугош, Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobycz – Przemyśl 2014, s.480.
- Aspiracje zawodowe polskiej i ukraińskiej młodzieży – podobieństwa i różnice. Humanities and Social Sciences, 3/2013, s.19-31.
- Sytuacja absolwentów studiów wyższych na rynku pracy a jakość wykształcenia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 33/2013,s.43-55.
- Репетиторство в Україні та Польщі: погляд по обидва боки кордону. Методологія, теорія та практика дослідження сучасного суспільства. Збірник науковихпраці. – 2013. – Вип. 19. – Харків, 2013, c. 427 – 432.(z Svitlaną Shchudlo).
- Життєві цілі молоді українсько-польського пограниччя: погляд по обидва боки кордону. Вісник Одеського національного університету.Том 18. Випуск 2(18).Частина1.2013.Серія Соціологія і політичні науки.c.76 – 86.(z Svitlaną Shchudlo).
- Polska i ukraińska młodzież wobec przemian społecznych. Nowa Ukraina.12/2012, s. 109-117.
- Efekt odwrócenia-przypadek polskiego systemu edukacyjnego. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 3/2013, s.89-111.
- Cele życiowe polskiej i ukraińskiej młodzieży, [w:] S. Shchudlo, Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobycz-Przemyśl 2013. ,s. 256-262.
- Wykluczanie edukacyjne wśród młodzieży-przypadek gimnazjalistów z południa Polski, [w:] M. Pokrzywa, S. Wilk (red.)Wykluczanie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki działań. UR, Rzeszów 2013, s. 153-171.
- Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorczości na Podkarpaciu. Raport z badań jakościowych. Rzeszowskie Studia Socjologiczne, 1/2012, s. 133-153.
- Социально-культурные аспекты образовательного изменения в Польше, Cоциально-экономические, социально-педагогических и социально-психологических проблем морского образования. Керчь 2012, s.15-20.
- Удовлетворенность системой образования: пример Польши, России и Украины. Знание. Понимание. Умение. Информационный гуманитарный портал. – № 1. – 2013.(z Svitlaną Shchudlo).
- Pokolenie nieobywatelskie? Analiza zaangażowania politycznego młodzieży z Polski, Rosji i Ukrainy. Studia Orientalne, 2/2012, s.68-84.
- Оценка системы образования как компонент институционального доверия: сравнительный анализ Украины, России и Польши, отв. ред. Н. А. Селиверстова,Высшее образование для XXI века.Москва, c. 85 – 94.(z Svitlaną Shchudlo).
- Оцінка функціонування системи освіти в Україні та Польщі: соціологічний контекст. Перспективи:cоціально-політичний журнал. Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського, Одеса, 2012, s. 116 – 123.(z Svitlaną Shchudlo).
- Негражданское поколение? Анализ политической активности молодежи из Польши, России и Украины. Polit Book, 2/2012, s. 6-20.
- Социалвпо културное нэмерение оьразовательных изменений в Польше, Соціальні Технології Випуск 54/2012,Класичний приватний університет,Запоріжжя, c.126-133.
- Korepetycje gimnazjalistów z południa Polski. Krakowskie Studia Małopolskie,17/2012, s. 20-33.
- Społeczne skutki zmian systemu edukacyjnego, w: M. Zahorska, Zawirowania systemu edukacyjnego, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012, s.25-46.
- Korepetycje maturzystów pogranicza w latach 2009-2011. Kultura i Edukacja, 2/2012, s. 88-107.
- Partycypacja mieszkańców Podkarpacia w wyborach samorządowych. Samorząd Terytorialny. 7-8/2012, s. 120-136.
- Młode pokolenie i zmiana społeczna, [w:] Switłana Szczudło(red.), Młodzieżowa polityka-problemy i perspektywy. Drohobycz 2012, s.21-31. (wspólnie z M. Niezgodą).
- Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej. Wieś i Rolnictwo, 2/ 2012, s. 132-146.
- Młode pokolenie Podkarpacia w latach 2007-2011.Krakowskie Studia Małopolskie, 16/2011, s. 40-54.
- Charakterystyka badanych regionów: Małopolska, Podkarpacie, Śląsk, [w:] M. Niezgoda, Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011, s.86-101.
- Elitaryzm versus egalitaryzm systemu oświatowego. Analiza aspiracji edukacyjnych gimnazjalistów Polski południowej, [w:] M. Niezgoda, Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011, s. 133-177.
- Młodzież pogranicza a modernizacja peryferii, Krakowskie Studia Małopolskie, 15/2011.s. 510-522.
- Orientacje życiowe młodzieży Podkarpacia, [w:] M. Chodkowska, A. Mach, Wychowanie w środowisku. Wydawnictwo UR , Rzeszów 2010,s. 237-247.
- Młodzież pogranicza w cyfrowej rzeczywistości, [w:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner, Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: ,,Nomos”, Kraków 2010, s. 327-337.
- Młodzież Podkarpacia w obliczu zmiany społecznej. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Zarządzanie i Marketing. Nr 4/2009, s. 75-97.
- Moje spotkania z Profesorem Niezgodą [w]: Sprostać zmianom-Szkice o powinnościach współczesnej socjologii. pod red. Krystyny Slany i Zygmunta Seręgi. ,,Nomos” Kraków 2009,s.361-365.
- Segregacja w oświacie na przykładzie gimnazjalistów polski południowej. Krakowskie Studia Małopolskie13/ 2009, s. 7-30.
- Konsumpcja źródłem cierpienia- przypadek Podkarpacia. [w:] D. Markowski, P. Setlak, Społeczeństwo konsumpcyjne. Uwarunkowania społeczne i kulturowe. PWSZ Tarnobrzeg. s.143-157.
- Wygrani i przegrani transformacji na Podkarpaciu, [w:] M. Malikowski, Społeczeństwo Podkarpacia w badaniach rzeszowskiego ośrodka socjologicznego. Wydawnictwo UR. Rzeszów, s.40-53.
- Aspiracje edukacyjno-zawodowe podkarpackich maturzystów, [w:] M. Malikowski, Społeczeństwo Podkarpacia w badaniach rzeszowskiego ośrodka socjologicznego. Wydawnictwo UR. Rzeszów, s.131-146.(z Sylwią Sosnowską).
- Czy w Polsce B można być szczęśliwym?, [w:] R. Derbis, Jakość życia – od wykluczonych do elit. Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa 2008, s. 239-259.
- Zmiany społeczno-ekonomiczne w regionie podkarpackim na przełomie wieków, [w:] M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Wydawnictwo UR. Rzeszów, s. 13-33.
- Wygrani i przegrani integracji europejskiej na Podkarpaciu, [w:] M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Wydawnictwo UR. Rzeszów 2008, s. 43-55.
- Aspiracje edukacyjne młodzieży Podkarpacia, [w:] A. Karpińska(red.), Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2008,s.134-144.(z A. Batiuk, T. Gardziel).
- Homo Internetus wśród młodzieży pogranicza. Świętokrzyskie Zeszyty Naukowe, 8/2008, s. 267-288.
- Nierówności edukacyjne w młodej generacji pogranicza. Rocznik Przemyski, seria Socjologia, nr 1, Przemyskie Towarzystwo Naukowe, Przemyśl 2008, s. 119-145.
- Nostalgia mieszkańców Podkarpacia za PR. Etiologia powstania ,,Polski Solidarnej”. Rocznik Przemyski, seria Socjologia, nr 1, Przemyskie Towarzystwo Naukowe, Przemyśl 2008, s.69-89.
- Studenci Podkarpacia na początku XXI wieku. Krakowskie Studia Małopolskie. Nr 12/2008, s. 7-33.
- Młodzież pogranicza w europejskim domu. Krakowskie Studia Małopolskie. 11/2007, s. 157-172.
- Demokracja w działaniu na przykładzie gminy Tyczyn, [w:] M. Niezgoda, A. Marcinkowski, T. Chrobak, P. Długosz, Wybory samorządowe w małej gminie, Mitel, Tyczyn 2006, s. 31-105.
- Wyłanianie się elit w lokalnej zbiorowości, [w:] M. Niezgoda, A. Marcinkowski, T. Chrobak, P. Długosz, Wybory samorządowe w małej gminie, Mitel, Tyczyn 2006, s. 114-149.
- Aspiracje edukacyjno-zawodowe podkarpackiej młodzieży, [w:] Rola projektu Animator w rozwoju przedsiębiorczości i poprawy stanu rynku pracy. Wyższa Szkoła Zarządzania –Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, Rzeszów 2006, s. 19-31.
- Dobrostan psychologiczny mieszkańców zamieszkałych na obszarach wiejskich. Wieś i Rolnictwo, 4/2006, s.42-58.
- Trauma wielkiej zmiany – przypadek Podkarpacia, Zeszyty Naukowe-Socjologia, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości, 4/2006, s. 125-140.
- Trauma wielkiej zmiany. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1-4/2005, s. 5-19.
- Lęki i nadzieje młodego pokolenia,[w:] A. Klim-Klimaszewska, Pedagog jednej czy wielu dróg? Akademia Podlaska, Siedlce 2005 (z A. Batiuk, T. Gardziel), s. 17-29.
- Kapitał społeczny a powstawanie nierówności na Podkarpaciu. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. 5/2004 (z T. Gardziel), s. 339-352.
- Mieszkańcy powiatu ropczycko – sędziszowskiego jako odbiorcy przekazów mass– medialnych, [w:] W. Tabasz (red.).Barwy życia społeczności lokalnej. Wyższa Szkoła Inżynieryjno–Ekonomiczna, Ropczyce2004, s.75-92.
- Młodzież wiejska Podkarpacia na przełomie wieków. Wieś i Rolnictwo, 3/2004, s. 148-165.
- Duch przedsiębiorczości w młodym pokoleniu Podkarpacia. [w:] J. Jaremczuk (red.). Uwarunkowania przedsiębiorczości. Państwowa Wyższa Szkoła Zarządzania, Tarnobrzeg 2004(z T. Gardziel), s. 339-352.
- Wygrani i przegrani na Podkarpaciu w dobie integracji europejskiej. [w:] (K. Krzysztofek, A. Sadowski). Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej.Uniwersytet Białostocki, Białystok 2004, (z M. Niezgoda),s. 111-129.
- Stare i nowe podziały społeczne na przykładzie Podkarpacia. [w:] A. Grzesik i W. Tabasz(red.). Rozwój lokalny, wybrane zagadnienia społeczne.Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2004, s. 75-93.
- Deprywacja relatywna wśród podkarpackiego społeczeństwa. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. 3/4/2003 (z Ł. Lewandowski), s.107-123.
- Strategie radzenia sobie z traumą przemian na Podkarpaciu. [w:] Z. Drozdowicz (red.). Oblicza europejskiego pluralizmu. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003, s.201-217.
- Młodzież w dobie transformacji, [w:] B. Blachnicki(red.). Podkarpacie w procesie Transformacji. Mitel, Tyczyn 2002, s. 169-195.
- Eurosceptycy czy euroentuzjaści? Stosunek młodzieży do integracji z Unią Europejską. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1/2002, s. 57-73.
- Wyborcy o partiach i politykach. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, nr 2-4/2002, s.133-151.
- Na poły metodologiczny, na poły historiograficzny szkic o socjologicznej szkole tyczyńskiej, Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 2-4/2002, s.209-221.
- Transformacyjna trauma a młode pokolenie. [w:] E. Moczuk (red.) Czy patologie społeczne? Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2002,s. 81-88.
- Wygrani, przegrani oraz skołowani w dobie transformacji na Podkarpaciu. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe,. 3-4/2001, s.77-95.
- Ocena reformy edukacji i zdrowia przez mieszkańców województwa podkarpackiego. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1/2001,s. 135-151.
- Dylematy wsi polskiej w dobie transformacji. [w:] W. Bobakowa(red.) Ekonomika Firem 2000.Uniwersytet Ekonomiczny, Bratislava 2000, s. 100-103.
Recenzje
-
- Recenzja książki Krystyny Szafraniec „Młode pokolenie a nowy ustrój”. Wieś i Rolnictwo. 3/2012, s.145-152.
- Młode pokolenie wsi ,,barometrem zmiany”? Recenzja książki Krzysztofa Gorlacha, Zygmunta Seręgi, Zbigniewa Drąga ,, Młode Pokolenie wsi III Rzeczpospolitej. Aspiracje życiowe w przeddzień integracji z Unią Europejską”. Wieś i Rolnictwo. 1/2004, s.149-157.
- Badanie struktury społecznej ,,z młodzieżą w tle”. Recenzja książki Bogdana Macha ,, Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989″. Kultura i Społeczeństwo. 2/2004, s.204-207.
- Recenzja książki Stanisława Marczuka ,,Orientacje wartościujące nauczycieli w III Rzeczpospolitej. Studium z socjologii edukacji”. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe. 3-4/2001, s.143-146.
- Recenzja książki Jana Szczepańskiego ,, Reformy, rewolucje, transformacje”. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe. 1/2000,s. 170-174.